Emm Berring

Borstahusens Konstförenings första konstnärsstipendiat

Den första som tilldelas konstnärsstipendiet är Emm Berring.
Emm Berring är född 1983 i Frösunda Stockholm, numera boende och verksam i Malmö, har utsetts till årets mottagare av konstnärsstipendium 2022. Stipendiesumman är 50 000:-

Emm Berring är utbildad bland annat vid Konsthögskolan i Malmö. Separat- och grupputställningar bland annat på Galleri Arnstedt, Malmö Konsthall, Vargåkra gård och nu senast på Konstföreningen Aura, Krognoshuset i Lund feb – mars 2022.

Emm har även visat verk på Schimmel Projects i Dresden och på CAVE i Tokyo. Utförde 2020 en offentlig gestaltning i Uppsala, en muralmålning i Seminarietunneln. Hen är representerad i Malmö Konstmuseum och Statens konstråd.
Juryns motivering:
Ett inspirerat, färgrikt och överraskande naturmåleri som rör sig i de suggestiva gränstrakterna mellan det abstrakta och det figurativa, det synliga och det dolda. Varje bild kommer till i en öppen dialog mellan den framväxande naturen som synliggörs på målningen och minnen från tidigare upplevda landskap