Omnämnande i världen

Här är konsthallarna som själva är konst

LANDSKRONA: Ett pumphus med utsikt

ur Svenska Turistföreningens tidning Turist

Arkitektur med läckra linjer, oväntade vinklar och spännande ljusspel. Hus som hyser konst kan också vara konst. Spana in Sveriges snyggaste konstmuseer.

Ett gammalt pumphus i slaget tegel anno 1883 – och en stram, cementklädd tillbyggnad från 2006, vars form inspirerats av ön Ven utanför. Pumphuset, i Borstahusen, Landskrona, rymmer både konsthall och lokalt museum. Där inne släpper glasade öppningar från golv till tak in speglingarna från Öresund strax utanför – ett ständigt skiftande konstverk som komplement till utställningarna.

Pumphusets öppna hall rymmer både utställningar och restaurang – ritad av Per Dockson. Foto: Nicklas Jessen.

På theculturetrip.com kan vi läsa följande:

Sweden is home to some of the finest art galleries in the world. While there is a healthy respect for traditional art it’s modern art where Swedes really excel, as both practitioners and connoisseurs. Here’s a list of 10 of the best art galleries in Sweden.

I Sverige finns några av världens finaste konsthallar/gallerier.  Trots stor respekt för traditionell konst är det i den moderna konsten svenskarna verkligen utmärker sig, både som utövare och finsmakare. Pumphuset Konsthall i Borstahusen finns med bland de 10 bästa i Sverige.

Pumphuset Konsthall ligger ungefär halvvägs mellan Malmö och Helsingborg, i det pittoreska fiskeläget Borstahusen. Det innehåller en permanent utställning om byn, likaväl som en av Sveriges bästa konsthallar, belägen alldeles vid vattenbrynet.

Om ni förväntar er några turistiska marinmålningar, tänk igen – detta är måhända en pittoresk och charmig liten by men liksom i övriga Sverige tas konst på största allvar. (Judi Lembke)

VOUGE, Matilde Wegerland:

Guide till Sveriges charmiga, avslappnade sydligaste landskap: Skåne

Medan de flesta besökare dras till Stockholm, Gotland, eller landets många idylliska öar tycks en plats fattas på besökarnas lista: Skåne.

En Skånepärla som inte får tillräcklig uppmärksamhet är Pumphuset i Landskrona, och det är troligen för att lokalbefolkningen vill hålla den för sig själv. Beläget alldeles vid vattenbrynet, erbjudande både lockande fiskrätter och utomordentliga fotoutställningar, är detta ett måste-besök.

Vad ska finnas på Svensk Damtidnings vimmelsidor om inte Borstahusens Konstförenings vernissage...